Keď sa z vášne pre prírodnú kozmetiku stane živobytie

Úprimnosť a čestnosť – to sú hlavné vlastnosti, ktorými sa celý život riadi zakladateľka spoločnosti OLIVAL Vlasta Pojatina, magistra farmácie.

vlasta a syn

Pred 24 rokmi opustila isté a bezpečné miesto v mestskej lekárni, kde pracovala a vydala sa na dobrodružstvo zvané OLIVAL. Rozhodnutie definitívne ukončiť prácu v lekárni, uprednostniť svoj sen umožniť čo najširšiemu okoliu spoznať kvalitnú kozmetiku prišlo v priebehu niekoľkých mesiacov. Vlasta Pojatina v tom čase už niekoľko rokov po príchode domov z práce pravidelne schádzala do pivnice ich rodinného domu, aby pre svoju rodinu a známych s láskou namiešala prípravky, o ktoré bol čoraz väčší záujem.

Mojou vášňou bola vždy výroba kvalitných kozmetických výrobkov pre seba a moju rodinu. Prišli 90. roky, v tom čase nastala pozitívna klíma pre súkromné podnikanie a po 15 rokoch v odbore farmácie som sa rozhodla vyrábať produkty, pri výrobe ktorých som využila poznatky získané vo farmaceutickom priemysle a dokázala som ich aj technicky zvládnuť“, spomína na svoje začiatky v podnikaní Vlasta Pojatina.

Začiatky vôbec neboli ľahké. Istý mesačný príjem z lekárne bol zrazu preč a Vlasta Pojatina sa mohla spoľahnúť iba na svoje výrobky, znalosti a nadšenie. Veľkou oporou jej však bola rodina, ktorá ju na ceste za jej snom vždy podporovala.

Postupne som začala upravovať prízemie nášho rodinného domu, ktoré bolo v prvých rokoch pre obchod, výrobu i vývoj dostatočné. Neskôr sa mi s pomocou manžela podarilo kúpiť svoj vlastný priestor na podnikanie. Nakúpila som vybavenie a nejakú technológiu na úver a tiež rôzne použité zariadenia, ktoré pochádzali zo zatvorených výrobných závodov.“ Do podnikania sa pustila vďaka podpore manžela, kolegyne z odboru a rodičov, ktorí sa zaoberali pestovaním rôznych rastlín a byliniek, mali pre jej nadšenie pochopenie a boli jej vždy k dispozícii.

Táto „domáca fáza“ trvala šesť až sedem rokov. Postupne sa majiteľke podarilo získať čoraz viac klientov, svoje výrobky začala predávať i v niekoľkých lekárňach a obchodoch so zameraním na prírodnú kozmetiku. Keď sa však objavila na chorvátskom trhu sieť DM drogérie, nastal skutočný prielom. Zástupcom siete sa kozmetika značky Olival zapáčila natoľko, že si postupne našla svoje stále miesto na pultoch tejto siete. Firma začala rásť a takisto aj počet jej zamestnancov.

tim Olival do článku

Dnes tvorí sortiment produktov značky OLIVAL viac ako 100 druhov výrobkov a firma zamestnáva takmer 30 ľudí. Medzi výrobkami nájdete aj také, s ktorými Vlasta Pojatina začínala:

Nemôžem ani uveriť, že tieto výrobky prežili toľko rokov, takmer žiadny výrobok, ktorý som vyvíjala na začiatku ešte nezanikol. Výrobky majú nový obal a sú technologicky zdokonalené, ale stále je to rovnaká receptúra a sú veľmi obľúbené“.

Ďalší významný rast v spoločnosti nastal, keď sa do tímu pripojil jej syn Marijan Pojatina, ktorý po štúdiu priniesol do spoločnosti nové znalosti o energetike a technológiách a presadzoval potrebu zvýšenia výrobných kapacít. Podobne ako jeho mama, aj on napokon zrealizoval svoj sen a dnes firma pôsobí v západnej časti Záhrebu, v novovybudovaných vlastných moderných priestoroch s dostatočnou výrobnou a skladovacou kapacitou a ich výrobky nájdete okrem Chorvátska už aj v ďalších 10 krajinách. Marijan Pojatina úspešne vedie rodinný podnik a svoj tím za pomoci jeho mamy, zakladateľky firmy, Vlasty Pojatiny, ktorá stále pracuje vo vývojovom oddelení produktov. Každý rok sa im darí vyvinúť niekoľko nových produktov, ktorými reagujú na potreby trhu i zákazníkov.

Nové výrobky podrobujeme certifikácii a  ďalšiemu procesu uvedenia na trh až vtedy, keď sme s nimi osobne spokojní a nemáme žiadne negatívne pripomienky od ľudí, ktorí skúsili produkt. Ide predovšetkým o dobrovoľníkov medzi zamestnancami a vybranými ľuďmi, ktorí sú nám blízki. Ponúkame kvalitné produkty, pretože pre nás je najdôležitejšie, aby sa k nám náš zákazník vždy vrátil. Receptom k úspechu je čestnosť a úprimnosť výrobcu voči kupujúcemu. Zákazníkovi musí výrobok priniesť potešenie a nemal by si kupovať výrobok iba kvôli reklame, ktorá na neho kričí zo všetkých strán. Pomer kvality a ceny je taktiež dôležitý – kvalita musí byť vysoká a cena priaznivá. Takýmto spôsobom, aj keď možno s nižším ziskom sa nakoniec dopracujeme k spokojným zákazníkom, ktorí ak si kúpia náš krém, tak si pomyslia: To je Olival, to sú skvelé krémy, skúsim ďalší,“ zdôrazňuje nakoniec Vlasta Pojatina .